نسخه آزمایشی
تفکر نظری
کتاب تفکر نظری در جامعه‌شناسی «تفکر نظری در جامعه‌شناسی»(Theoretical Thinking in Sociology) نام اثری است که توسط نویسندة معاصر ویلیام اسکیدمور نگاشته شده و توسط جمعی از محققان ترجمه شده و به همت مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی به چاپ رسیده است.  
مشخصات چاپی
مؤلف: ویلیام اسکیدمور (جمعی از مترجمان) سال نشر: 1385 قطع اثر: وزیری قیمت: 120000 ریال
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شمارگان: 1400 تعداد صفحه: 360 شماره کتابشناسی ملی: ـــــــــــــ
رده‌بندی کنگره: 7ت5الف/24 HM رده‌بندی دیویی: 01/301 شماره شابک: 978-964-2636-11-2
 
فصول کتاب
فصل اول: نظریه جامعه‌شناختی
فصل دوم: مسائل اصلی نظری
فصل سوم: انواع نظریه در جامعه‌شناسی و مسئله اثبات صحت نظریه‌ها
فصل چهارم: نظریه مبادله
فصل پنجم: فونکسیونالیزم
فصل ششم: تعامل‌گرایی نمادی
فصل هفتم: اتنومتدولوژی (روش‌شناسی مردمی)
معرفی اثر
این کتاب، منبع پژوهشی بسیار مفیدی برای مباحث نظریه‌های جامعه شناسی و روش تحقیق نظری است که برخوردار از برخی ویژگی‌های برجسته همچون اشتمال بر اطلاعات و پیش‌زمینه‌های لازم برای فهم نظریه‌ها، اسناد و اتقان کافی، شیوایی و روانی، زبده‌گویی و اختصار، انسجام و چینش موزون، ارائه شواهد و مثال‌های گویا بوده و دارای هفت فصل ‌می‌باشد. سه فصل نخست به ماهیت و اهمیت نظریه جامعه شناختی و چالش‌ها و مسائل آن اختصاص یافته و چهار فصل بعد به نظریه‌های مهمی در جامعه شناسی مانند مبادله،فونکسیونالیسم، تعامل‌گاریی نمادی و اتنومتدولوژی پرداخته شده است.
نویسنده کتاب دو راه قیاسی و استقرایی را برای مطالعة یک پدیده برمی‌شمارد، راه اول پدیدة مورد نظر، به عناصر و اجزای مختلف تقسیم می‌شود و سپس از طریق مطالعة عناصر به تحلیل آن پدیده می‌رسیم که فصل چهارم کتاب به تحلیل این روش پرداخته است. راه دوم، کل ‌پدیده به مثابه یک نظام در حال حیات در نظر گرفته می‌شود که میان اجزای آن روابط متقابلی وجود دارد و تحلیل‌ها و بررسی‌ها در حرکتی کل به جزء انجام می‌شود؛ فصل پنجم کتاب به تحلیل این روش اختصاص دارد.
فصل ششم به بحث تعامل نمادی پرداخته است. نویسنده بحث تعامل نمادی را به رغم ادعای صاحب‌نظران آن، یک دیدگاه کرده نه یک نظریه؛ و کوشش‌های شارحان آن را با معیارهای تبیین و پیشگویی علمی که خاصیت یک نظریة علمی است سازگار نمی‌داند.
در فصل پایانی کتاب، نیز به بحث اتنومتدولوژی پرداخته شده که نویسنده، آن را مانند بحث قبل به عنوان یک دیدگاه در نظر گرفته است و معتقد است اتنومتدولوژی در اساس مشتمل بر بحث‌های فلسفی و فرانظری است و مباحث مربوط به نظریه‌های میان‌برد در آن جایی ندارد.
تمام فصول کتاب با دقت نظر زیادی تنظیم شده و در پایان هر فصل، مفاهیم اصلی عناوینی بر بحث و گفتگو و عناوینی برای مقاله‌نویسی و نیز منابعی برای مطالعة بیشتر ارائه شده است
مترجمین این کتاب عبارتند از دکتر علی‌محمد حاضری، دکتر احمد رجب زاده، دکتر سعید معیدفر، دکتر محمد مقدس و دکتر علی‌ هاشمی گیلانی.
این کتاب علاوه بر آن که منبع بسیار سودمندی برای درس «نظریه‌های جامعه‌شناسی» محسوب می‌شود، برای مباحث «روش‌ تحقیق» به ویژه «روش تحقیق نظری» نیز مفید می‌باشد که مطالعة آن به علاقمندان مباحث نظری جامعه‌شناسی به ویژه دانشجویان سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد توصیه می‌شود.
 
 
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 3113
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما