نسخه آزمایشی

هم‌اندیشی رویکرد تمدنی و شاخص‌های آن



به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی و با همکاری میز تمدن در دفتر تبلیغات اسلامی و با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم‌اندیشی «رویکرد تمدنی» در دو روز پیاپی (عصر و شب پنج‌شنبه و صبح روز جمعه) طی 11 ساعت برگزار شد. در این جلسات فشرده، 12 نفر (دکتر امیدی، دکتر واسعی، دکتر میرزایی، دکتر الویری، دکتر رهدار، دکتر جمالی، دکتر هاشمی نسب،  «دکتر بهمنی و دکتر مولایی»، دکتر بابائی، دکتر شیخ حسینی، دکتر نوروزی، و جناب  عباس حیدری‌پور) نوشته خود را در مورد «چیستی رویکرد تمدنی و شاخص‌های آن» ارائه کرده و آن را به گفتگو گذاشتند. آنچه در این هم اندیشی مورد توجه و تمرکز اساتید بود، نه موضوع تمدن و چیستی آن، بلکه رویکرد تمدنی در موضوعات کلان اجتماعی بود. در این تفکیک بین «تمدن» و «رویکرد تمدنی» اساسا مطالعات مربوط به موضوع «تمدن» فقط در دپارتمان «تمدن» انجام می‌گیرد، لیکن مطالعات با رویکرد تمدنی همه دپارتمان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، الهیاتی، و تاریخی  را درگیر می‌کند و آن را از حوزۀ تمدن‌پژوهی به حوزه‌های دیگر تسری می‌دهد. رویکرد تمدنی از همین‌رو اهمیت پیدا می‌کند که با تأکید برآن می‌توان نگرش تمدنی را توسعه داده و همه حوزه‌های علوم انسانی و حتی علوم طبیعی را درگیر فرایند تمدن اسلامی کرد.
گزارش محتوایی آنچه در این هم‌اندیشی به انجام رسید به زودی ارائه می‌شود و سرانجام مجموعه مقالات آن نیز در قالب کتاب منتشر خواهد شد.
منبع: @Habibollah_Babai
عكس هاي مرتبط :

تاریخ خبر: 1398/12/3 شنبه
تعداد بازدید کل: 467 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 468
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما