نسخه آزمایشی
انديشه ارتباطي ابن خلدون و هابرماس
انديشه ارتباطي ابن خلدون و هابرماس
مقالات اندیشه ارتباطی ابن خلدون و هابرماس مقاله اندیشه ارتباطی ابن‌خلدون و هابرماس در فصلنامه علمی تخصصی دین و رسانه مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسید. در این مقاله که به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر کریم خان‌محمدی است، اندیشه اجتماعی دو متفکر ناهم زمان به نام های ابن خلدون تونسی و هابرماس آلمانی، در حوزه ارتباطات اجتماعی مقایسه و بررسی می شود.
مقایسه و بررسی اندیشه این دو متفکر انشان می دهد که با وجود تفاوت خاستگاه اجتماعی (زمانی ـ‌ مکانی)، هر دوی آنها درباره ارتباطات به اصول مشترکی دست یافته اند که ناشی از تجربه زیستی مشابه آنها در عرصه سیاسی است. بنابراین، هر دو با رویکرد انتقادی به جامعه خویش، کنش ارتباطی را سرآغاز رهایی از سلطه می پندارند و به امید عدالت سیاسی ـ اجتماعی، اصولی را برای گفت و گو عقلانی ـ انتقادی تدوین می کنند. هر چند ادبیاتی که این دو متفکر از آن بهره گرفته اند، متفاوت است، محتوای اندیشه آنها بسیار به هم نزدیک است.
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 3311
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما