نسخه آزمایشی
نشست 2
بررسی انتظارات مردم از روحانیت ایسکا: کارشناس گروه افکارسنجی و پیمایش اجتماعی مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی اظهار داشت: به همت مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری اداره همکاری‌های علمی و پژوهشی نشستی با عنوان «بررسی انتظارات مردم از روحانیت» برگزار گردید. در این نشست جناب آقای دکتر ابراهیم فتحی به‌عنوان ارائه‌دهنده بحث و جناب آقای دکتر نعمت‌الله کرم‌اللهی به‌عنوان دبیر علمی نشست حضور داشتند.

آقای حسین احمدی‌منش کارشناس گروه افکارسنجی و پیمایش اجتماعی مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی پژوهشگاه در خصوص این نشست اظهار داشت: نشست علمی «بررسی انتظارات مردم از روحانیت» روز دوشنبه 21/11/92 برگزار شد؛ در ابتدا آقای دکتر نعمت‌الله کرم‌اللهی ضمن تسلیت رحلت حضرت معصومه(س) و همچنین گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به معرفی مختصری از پژوهش انجام شده و ضرورت انجام این‌قبیل پژوهش‌ها پرداخت. 
وی در این باره
 اظهار داشت: در طول تاریخ ایران، به‌ویژه در طول تاریخ معاصر، دین اهمیت بسیاری در عرصة فرهنگی و اجتماعی داشته و بر همین اساس نهاد روحانیت همواره نقش قابل توجهی عهده‌دار بوده است؛ ازاین‌رو با توجه به تغییرات پیش‌آمده در عرصة فرهنگ و اجتماع همچون گسترش و نفوذ رسانه‌های مختلف مانند اینترنت، ماهواره و... روحانیت باید به نگرش‌ها و انتظارات مخاطبین خود توجه مضاعفی داشته باشد. در همین راستا دفتر تبلیغات اسلامی حوزة‌ علمیة قم چنین مطالعاتی را به‌عهدة مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی واگذاشته است. از جمله این پژوهش‌ها، طرح «بررسی انتظارات اقشار مختلف از روحانیت» می‌باشد.

در ادامه جناب آقای دکتر فتحی ضمن خیر مقدم به حضار در جلسه به ارائه گزارش پژوهش پرداخت. به گفته دکتر فتحی این طرح به‌روش پیمایشی و در سطح ملی، با نمونة 15421 نفری در بین افراد 18 سال و بالاتر ساکن مراکز استان‌ها به اجرا در آمده است.
دکتر فتحی اضافه کرد: در این پژوهش انتظارات مردم از روحانیت از طریق 21 گویه مورد پرسش قرار گرفته که این متغیرها را می‌توان در پنج مقوله دینی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دسته‌بندی کرد.
دکتر فتحی در ادامه با بیان اینکه روحانیون همیشه در  اغلب مسائل و مشکلات به‌ویژه در حوزه عمومی با آنها همراه بوده‌اند، خاطرنشان کرد: نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد مردم ایران معتقدند، روحانیون در 19 آیتم انتظارات آنان را در حد «خیلی زیاد» و «زیاد» برآورده کرده است. اما در دو گویة «شجاعت در انتقاد از مسئولین» به میزان 5/46 درصد، و «ساده‌زیستی در زندگی»، به‌میزان 7/42 درصد مردم در حد «خیلی زیاد» و «زیاد» اعتقاد دارند که روحانیون به انتظارات آنان پاسخ مثبت داده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بر این نکته تأکید کرد که این آمارها نشان‌دهنده رضایت مردم از عملکرد روحانیون در سه دهه انقلاب اسلامی است.

در پایان از سوی حاضران در جلسه پرسش‌هایی مطرح شد که آقای دکتر فتحی به پاسخ دادن به آنها پرداخت.


انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 3395
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما