نسخه آزمایشی
ویدئو ها
حجت الاسلام والمسلمین سید تقی واردی
سلسله نشست های علمی ویژه اربعین 1400 حجت الاسلام والمسلمین سید تقی واردی نشست علمی «ارتباطات هستی شناسانه اربعین» از سلسله نشست های علمی ویژه اربعین 1400 به همت اندیشکده اربعین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه و با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سید تقی واردی روز پنجشنبه 1 مهرماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه به نقل از  اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل، سید تقی واردی  در این نشست گفت: ارتباطات هستی شناسانه اربعین یک موضوع فلسفی است که در علم اطلاعات و دانش شناسی  وارد شده و در مدیریت اطلاعات  می تواند نقش بسزایی داشته باشد. در هر  پدیده ای می توانیم ما بحث هستی شناسی را مطرح کنیم و لیکن در این مقام چون مقام اربعین اباعبدالله الحسین است، این بحث را در اربعین اگر بخواهیم پیاده سازی کنیم، متوجه می شویم که اربعین در بسیاری از  پدیده ها و اصطلاحات که در عمر انسان وجود دارد به آنها ارتباط دارد، می تواند ارتباطات تاثیری و تاثری داشته باشد.

وی در ادامه افزود:  ما  اگر لایه های وجودی انسان را در نظر بگیریم، می بینیم سه لایه عقیده، اخلاق، و اعمال و کردار وجود دارد. ما فقط اخلاق را در این بحث مورد بررسی قرار خواهیم داد. اخلاق هم طبق تعریف برخی از علمای اخلاق، در چهار قوه متمرکز می شود: قوه عقلیه یا عاقله، قوه شهویه، قوه قضبیه و قوه عامله.

واردی تصریح کرد: اربعین حسینی در تمام این چهار قوه  می تواند اثر داشته باشد و اثرش به دو نوع است. یک وقت اثر، اثر وجودی است. یک وقت اثر، اثر ازدیادی است. مثلا یک وقتی شما می خواهید یک هیزمی را جمع کنید و آن را آتش بزنید. یک وقتی می بینید نه! این هیزم، آتش دارد، ولی آتش آن ضعیف است. می خواهید آنرا شعله ورتر کنید، در این حالت کمی نفت بر روی آن می ریزید یا به آن فوت می کنید. اربعین در مسائل اخلاقی ما این چنین تاثیری دارد یا گاهی وقت ها ایجاد می  کند. مثلا در شما توحید  را ایجاد می کند یا در شما فداکاری را ایجاد می کند. شما اصلا فداکار نبودید یا شما هیچ وقت نمی توانستید تصمیم بگیرید. عزم و اراده نداشتید. اربعین در شما عزم و اراده را به وجود می آورد. یک وقتی است که شما همه آنها را دارید،  ولی در مرحله عمل، ضعیف دارید  و اربعین می تواند اینها را تقویت بکند.

وی در پایان بیان داشت:  راهپیمایی روز اربعین خیلی از عناصر اخلاق ما را   تقویت می کند استحکام می بخشد. به طوری که اخلاق ما به سمت همان اخلاقی که پیامبر اکرم(ص) از ما می خواست پیش می رود یعنی اکمال اخلاق و اتمام اخلاق. همه ما اخلاق مان نادرست است غیر از پیامبران و ائمه اطهار بقیه انسان ها شدت و ضعف دارند. بعضی ها خیلی خوب هستند  و لی شاید کامل نباشند غیر از پیامبران.

این است که پیامبر و ائمه اطهار و امام حسین همه می خواهند که ما اخلاقمان را درست کنیم. اگر اخلاق ما درست شود انشاء الله زمینه ظهور حضرت امام مهدی (عج)  فراهم می  گردد و اربعین این تاثیر را در ما به وجود می آورد که اخلاق ما را   به اخلاق مهدوی نزدیک تر گرداند.

منبع: اخبار مرکز همکاری های علمی و بین الملل
کلمات کليدي
اخبار مرکز همکاری های علمی و بی الملل, سلسله نشست های علمی ویژه اربعین 1400, اندیشکده اربعین
 
امتیاز دهی
 
 

هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی برگزار می شود
هم‌اندیشی  بین‌المللی «اربعین و تمدن نوین اسلامی»
گزارشی از هم‌اندیشی بین‌المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی در قم
 هم اندیشی بین المللی: اربعین و تمدن نوین اسلامی
همکاری مشترک علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و آفریقای جنوبی
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 367
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما