اسفندیار
1397/9/24 شنبه اهداف و برنامه های چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی مدیر مرکز همکاری علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی اهداف و برنامه های چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی را تبیین کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی از تاریخ 24 تا 29 آذرماه در مرکز همایش های غدیر قم واقع در چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم برگزار می شود.
برای آشنایی با اهداف برگزاری این نمایشگاه، برنامه های درنظر گرفته شده و جزئیات مراسم افتتاحیه و اختتامیه با رجبعلی اسفندیار مدیر مرکز همکاری علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی و مسئول برگزاری برنامه های هفته پژوهش و فناوری معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی گفت وگو داشته ایم که در ادامه از پیش رو می گذرانیم.

* هدف از برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش چیست؟
ما در سال 1394 در پی تأکید رییس دفتر تبلیغات اسلامی مبنی بر این که حیث پژوهشی معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی برجسته تر شود به دنبال راهکاری بودیم که بتوانیم وظیفه اصلی معاونت پژوهش را برجسته کنیم و به این دستور جامه عمل بپوشانیم؛ لذا با مشاوره هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر می تواند ما را تا حدودی به این هدف کلی نزدیک کند؛ البته در سال های قبل هم هفته پژوهش برنامه های موردی برگزار می شد و دانشگاه به صورت جداگانه و خود پژوهشگاه هم برنامه های مستقلی داشت ولی از سال 94 تصمیم بر این شد که ما به سمت تجمیع برنامه های پژوهشی دفتر برویم و قدم های اول برداشته شد و همان برنامه هایی را که ما در پژوهشگاه داشتیم سامان دهی کردیم. همان موقع ما اهداف برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح استان و به صورت ملی و ارتقاء شأن و جایگاه پژوهش و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه علمیه تعریف کردیم. 
بنای ما این بود که فعالیت های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی را اولا به خود همکاران داخل دفتر معرفی کنیم و در مرحله دوم در حوزه علمیه و در مرحله بعد در مراکز ملی و وزارت خانه های مختلف برنامه های پژوهشی خود را ترویج کنیم.
یکی دیگر از اهداف ما تشویق و ترغیب پژوهشگران دفتر تبلیغات اسلامی به تولید بیشتر علم و فناوری است به این معنا که با دیدن این دستاوردها خلأها را شناسایی کنند و در این راستا گام بردارند.
از دیگر اهداف این نمایشگاه شناسایی و عرضه یافته های پژوهشی و فناوری اعضای هیأت علمی و کارشناسان دفتر، بستر سازی برای در دسترس قرار دادن پژوهش ها و فناوری های توسعه یافته، تقویت تعامل سازنده میان پژوهش گران و فناوران در معاونت های مختلف، اطلاع یافتن از فعالیت های پژوهشی و فناوری دفتر، ایجاد فضای تعاملی برای آشنایی ذی نفعان حال و آینده در خصوص فعالیت های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی تا بتوانیم با بازار مصرف و مخاطبان خارج از دفتر تعامل ایجاد کنیم، ارزیابی فعالیت های پژوهشی و فناوری یک ساله معاونت ها و مدیریت ها که در این زمینه ما هر ساله جهش پژوهشی بخش های مختلف را داشته ایم و دوستان ما در مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی زحمت می کشیدند و ارزیابی می کردند و امسال هم به صورت ویژه به این مسأله توجه شد و کمیته ارزیابی امسال با برنامه ریزی های دقیق، فعالیت ها ارزیابی خواهد کرد.
هدف بعدی تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر معاونت ها و مدیریت ها است که در سه سال گذشته هم این را داشته ایم، افزایش حساسیت ها و توجه مدیران به فعالیت های پژوهشی و فناوری از جمله اهدافی بود که برای برنامه های هفته پژوهش در نظر گرفتیم و برای رسیدن به این اهداف نمایشگاه را صحنه عمل قرار دادیم و در درون نمایشگاه برنامه های ثابتی را پیش بینی کردیم، برای ساعت 10 تا 12 جشنواره های متعددی را داشته و داریم از جمله جشنواره تجلیل از برترین های پژوهش، جشنواره تجلیل از مجلات دفتر، جشنواره تجلیل از فناوران نمونه دفتر، جشنواره تجلیل از ادارات برتر و بحث فعالیت های بین المللی دفتر تبلیغات اسلامی که چون پژوهشگاه از سال گذشته مأموریت یافت که برنامه های بین الملل را دنبال کند هنوز به این نتیجه نرسیدیم که در حوزه بین المل به انتخاب و تشویق برترین ها اقدام کنیم ولی از سال گذشته سخنرانی هایی را در این حوزه گذاشتیم تا زمینه سازی برای این مسأله شود. 
این جشنواره ها در راستای تأمین اهداف و از برنامه های ثابت نمایشگاه بود و از سال اول علاوه بر این برنامه ثابت برگزاری نشست های علمی کارگاه های تخصصی و رونمایی ها را پیش بینی کردیم و هر سال سعی کردیم که نواقص را برطرف کنیم و رشد بیشتری داشته باشیم.
ما سال دوم پیش بینی کردیم که کرسی های تخصصی و ترویجی را داشته باشیم و سال گذشته هم از خود پژوهشکده ها درخواست کردیم که دستاوردهای پژوهشی و فناوری شان را به صورت کتاب در بیاورند که سال گذشته موفق نبودیم ولی امسال این برنامه را با جدیت بیشتر دنبال کردیم و در شورای مدیران دفتر این مسأله مصوب شد و همه معاونت ها و مدیریت ها و پژهشکده ها مأمور شدند که کتاب دستاوردهای پژوهشی و فناوری خود را در چهلمین سال انقلاب ارائه کنند که برخی از پژوهشکده ها ویراست اول این کتاب را درآوردند و در هفته پژوهش می توانیم برخی از نسخه هایش را داشته باشیم که کل فعالیت های آنان در کتاب دستاوردها است. مقدمه این کتاب معرفی هر پژوهشکده یا مرکز است و فصل اول به معرفی کتاب ها، فصل دوم به معرفی مقالات علمی پژوهشی، فصل سوم معرفی کرسی ها و نشست ها و کرسی های نظریه پردازی و همایش ها می پردازد و فصل چهارم هم معرفی فناوری و نرم افزارها است. دانشگاه هم یک فصل را به پایان نامه ها اختصاص خواهد داد. به تناسب فعالیت پژوهشی هر بخش ما کتاب دستاوردهای پژوهشی و فناوری را پیش بینی کردیم که ارائه کنند و امیدواریم که امسال بتوانیم گام اول را برداریم و در طول سال این را تقویت کنیم.
ما در طول این دوره هایی که ما نمایشگاه را برگزار کردیم، پیشرفت هایی را داشتیم و حضور مدیران حوزه و مؤسسات و مراکز مختلف قم برای ما دلگرم کننده بود و بسیاری از آنها با این حجم از فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی آشنا نبودند و دیدن این فعالت ها در یک جا برای آنها قابل ستایش بود. این ما را دلگرم کرد که هر سال این نمایشگاه را با جدیت بیشتر دنبال کنیم و زمینه تحول و پیشرفت آن را داشته باشیم.
امسال هم ما در کنار کتاب دستاوردهای پژوهشی و فناوری، برنامه بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری را بجای نشست ها پیش بینی کردیم و مدیر هر معاونت و مرکز و مؤسسه و پژوهشکده با مدیران مختلف خود دستاوردهای چهل ساله خودش را ارائه می کند و این نشست می تواند دستمایه خوبی برای معرفی دفتر تبلیغات اسلامی باشد.

* در خصوص فعالیت های امسال به صورت کامل تر توضیح دهید و برنامه های ویژه نمایشگاه امسال را به صورت دقیق تر تبیین بفرمایید.
یکی از نقاط قوت کار ما، همکاری معاونت ها و مدیریت های مختلف دفتر در این کار بوده به خصوص ما همکاری نزدیک بخش روابط عمومی دفتر را با این نمایشگاه از دوره اول تا کنون داشته ایم و همچنین بخش های دیگر از جمله معاونت فرهنگی تبلیغی، معاونت آموزش، مؤسسه معصومیه و مرکز فرهنگی هنری همکاری داشته اند؛ امسال برنامه های متنوع زیادی دیده شده و علاوه بر برنامه های ثابت ما اجازه دادیم که بخش های مختلف اگر کارگاه و رونمایی دارند، برگزار شود تا در هفته پژوهش زمینه تضارب آرا و برجستگی فعالیت های پژوهشی را به مخاطبان برسانند. 
ما از هر یک از مسؤولین که درخواست کردیم در نمایشگاه ما شرکت کنند پاسخ مثبت داده اند و امسال در افتتاحیه در خدمت آیت الله حسینی بوشهری هستیم و با آغوش باز قبول کردند؛ ما حضور مسؤولان را زمینه معرفی مجموعه فعالیت های دفتر می دانیم و هر سال هم به لحاظ کمی و  هم به لحاظ کیفی رشد داشته ایم. در واقع ویژه نامه هایی را که در روابط عمومی دفتر هر سال در پایان برنامه های هفته پژوهش ارائه می کردند و هر روز هم ویژه نامه خاص داشتند اگر در کنار هم قرار بگیرد ارتقاء سطح فعالیت را نشان می دهد.

*مهم ترین برنامه های چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی چیست؟
روز یک شنبه 25 آذرماه تجلیل از مجلات برتر را داریم که همراه با سخنرانی معاونان و مدیران دفتر خواهد بود و پیش بینی شده است که در این برنامه معاون مطبوعاتی اداره ارشاد قم سخنرانی داشته باشد به همراه معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی و رییس مرکز فرهنگی هنری، روز دوشنبه تجلیل از برترین های پژوهش را داریم و در واقع پژوهشگاه در این روز پژوهشگر برتر ، گروه برتر و پژوهشکده برتر را معرفی می کند. روز سه شنبه روز بین الملل و مراسم تجلیل از ادارات برتر است و سخنرانی مسؤولان بین المللی را خواهیم داشت، روز چهار شنبه مراسم تجلیل از فناوران برتر دفتر است و کل فناوری دفتر در یک غرفه تجمیع شده و برنامه های متنوع و رونمایی از دستاوردهای فناوری جدید دفتر را خواهیم داشت. 

* برنامه های مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر چیست؟
مراسم افتتاحیه را ساعت 8 و 30 دقیقه، صبح روز شنبه 24 آذر ماه 97 پیش بینی کرده ایم که با حضور آیت الله حسینی بوشهری خواهد بود و ایشان بعد از افتتاح به همراه ریاست و معاونان دفتر بازدید اجمالی از نمایشگاه را خواهند داشت و سپس به سخنرانی می پردازند.
پخش کلیپ و سپس رونمایی از آثاری که از آذر 96 تا آذر 97 توسط پژوهشگاه و مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده اند وبیش از 200 اثر می باشند و همچنین رونمایی از تمبر یادگاری هفته پژوهش و فناوری با حضور مدیران شرکت پست از دیگر برنامه های روز افتتاحیه است.

* برنامه های مراسم اختتامیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر را تبیین بفرمایید؟
روز پنج شنبه بنابر مأموریتی که از طرف حوزه علمیه به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی داده شده، حوزه این روز را به نام روز پژوهش و انقلاب اسلامی نامگذاری کرده و ما در واقع مأمور برگزاری برنامه های این قسمت شدیم و ما در کنار مراسم اختتامیه این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و سخنرانی ریاست دفتر تبلیغات اسلامی و یکی از مدیران حوزه علمیه که به احتمال زیاد آیت الله اعرافی باشند و یا معاون پژوهشی ایشان را خواهیم داشت. 
پخش کلیپ و رونمایی از مجموعه آثار مکتوب از جمله کتاب و سایت و اپلیکشن های مختلف در حوزه پژوهش و انقلاب اسلامی و تجلیل از شهدای روحانی عرصه پژوهش از دیگر برنامه های مراسم اختتامیه است و تلاش می شود با برنامه های متنوع این بخش از برنامه هم به درستی انجام شود. 

* نکته پایانی.
در واقع همه بخش های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی در برگزاری این نمایشگاه همکاری داشته اند و ما با همکاری این عزیزان می توانیم این برنامه بزرگ را داشته باشیم تا بتوانیم بخشی از زحماتی که همکاران ما در طول سال متحمل می شوند را در معرض دید مخاطبان مختلف در مجموعه های فرهنگی و تبلیغی کشور قرار دهیم.
کلمات کليدي
نمایشگاه, دفتر تبلیغات اسلامی, هفته پژوهش
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما