نسخه آزمایشی

کرسی ترویجی نقد و ایده علمی

صورت بندی مفهوم امت اسلامی بر اساس المیزان؛ مدلی برای تحلیل تمدنی مناسبات جهان اسلام برگزار شد

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «صورت بندی مفهوم امت اسلامی بر اساس المیزان؛ مدلی برای تحلیل تمدنی مناسبات جهان اسلام» به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی و مشارکت مرکز همکاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی؛ کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «صورت بندی مفهوم امت اسلامی بر اساس المیزان؛ مدلی برای تحلیل تمدنی مناسبات جهان اسلام» ساعت 18 الی 20 روز سه شنبه مورخ 96/09/28 در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوردی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر دفتر با ارائه محمدرضا بهمنی خدنگ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نقد سعید بهمنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهننگ اسلامی و دبیر علمی عباس حیدری پور پژوهشگر مؤسسه فتوت برگزار شد.

خلاصه بحث

رویکرد تمدنی، ظرفیت وسیعی برای تحلیل موضوعات و مسائل مهم پیش روی جمهوری اسلامی ایران دارد. که از آن جمله موضوع مناسبات جمهوری اسلامی و جهان اسلام است. در این ارائه، به عنوان مقدمه به تبیین اجمالی چیستی رویکرد تمدنی و مولفه های آن خواهم پرداخت. در میان مولفه های رویکرد تمدنی، مولفه‌ی «محوریت مناسبات انسانی» مورد توجه قرار گرفته سپس ضرورت نسبت سنجی میان رویکرد تمدنی و مفهوم امت (به عنوان مفهوم مختار در سیاستگذاری مناسبات با جهان اسلام) مورد بررسی قرار گرفته است. جمعی از تمدن‌پژوهان به «این، همانی» امت و تمدن باور دارند. امّا نگارنده، معتقد است، با توجه به جنبه‌های عینی و سخت‌افزاری تمدن، شایسته است، امت اسلامی را زیرساخت تحقق تمدن اسلامی بدانیم. به عبارت دیگر، هر آنچه که مانع یا مخل شکل‌گیری و اعتلای امت اسلامی باشد، مانع و مخل حرکت تمدنی جهان اسلام محسوب می‌شود. چنین معنایی از امت، مولفه‌های مهمی در خود دارد که در این تحقیق، تلاش شده است، این مولفه‌های با بهره‌گیری از تحلیل مضمونی مفاهیم مرتبط با امت در المیزان، مورد بررسی قرار گیرد. در این مبحث، که به معناشناسی امت از منظر قرآن اختصاص دارد، گزارشی از تحلیل مضمون انجام شده در این خصوص ارائه می‌شود. در این زمینه، با استفاده از تفسیر المیزان، مجموعه دیدگاه‌های علامه ذیل آیات دارای واژه امت و مشتقات آن، با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی تفصیلی قرار گرفته است. مجموعه دیدگاه های علامه در این بررسی ذیل 30 مضمون فرعی و 8 مضمون اصلی طبقه‌بندی اولیه شده که 8 مضمون ااصلی عبارتند از معنای واژه‌گانی امت، تنوع کاربرد واژه امت در قرآن، ویژگی مشترک امتها، ویژگی امت پیامبر اسلام (ص)، چیستی امت واحده، مسئله اختلاف در امتها، عوامل سقوط امت‌ها و سرنوشت امتها در قیامت.

ادامه مطلب 











 
منبع:مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی
كلمات كليدي : محمدرضا بهمنی , سعید بهمنی , عباس حیدری پور , صورت بندی مفهوم امت اسلامی , المیزان

تاریخ خبر: 1396/9/29 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 1961 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط
صورت بندی مفهوم امت اسلامی بر اساس المیزان؛ مدلی برای تحلیل تمدنی مناسبات جهان اسلام برگزار می شود
نشست «ظرفیت‌های تمدنی علم کلام» برگزار شد
حوزه‌ها در انتظار تحول
هم‌نشینی «سنت و مدرنیته» در 6 کیلومتری قم
حاشیه نشینی فرهنگ در برنامه ششم توسعه کشور را بررسی کرد

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1962
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما