نسخه آزمایشی
نشست 2
اصالت وجودی فرد و اجتماع ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): نشست علمی اصالت وجودی فرد و اجتماع از طرف اداره همکاری های علمی و پژوهشی و مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

 به گزارش ایسکا: نشست علمی با عنوان «اصالت وجودی فرد ـ اجتماع (نقدی بر اصالت فرد و جامعه)» از طرف اداره همکاری‌های علمی و پژوهشی و مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می­گردد.

این نشست با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری، در روز سه شنبه24/10/92 ساعت 10 صبح در محل ابتدای خیابان معلم مرکز همایش های دفتر تبلیغات سالن کنفرانس برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم دکتر فخرزارع با عرض خیر مقدم و خوشآمد گویی به حضار،به ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت‌های گروه مطالعات بنیادین مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی پرداخت.

دکتر فخرزارع در این باره بیان داشت: یکی از پروژه‌های گروه مطالعات بنیادی که به زودی وارد نشر می شود مبانی نظام اجتماعی اسلام است که توسط دکتر خیری انجام گرفته است.

وی ادامه داد: جلسه که امروز ترتیب داده شده در واقع بررسی یکی از فصل‌های این کتاب است که به بررسی مسئله اصالت فرد و اجتماع می پردازد.

پژوهشگر حوزه مطالعات اجتماعی ادامه داد: در ارتباط با فرد و اجتماع سه دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول اصالت فردی است که از طرفداران آن می توان به آیت الله مصباح یزدی اشاره کرد، دیدگاه دوم اصالت اجتماع است که اقبال لاهوری به آن معتقد است، و دیدگاه سوم اصالت فرد و اجتماع است که علامه طباطبایی و شهید مطهری به آن قائلند.

دکتر فخر زارع در ادامه متذکر شد: سوال این است که کدام یک اصالت دارند آیا فرد اصالت دارد یا اجتماع یا اصالت فرد و اجتماع قابل پذیرش است؟ که در این نشست به بررسی این مطلب می پردازیم.

در ادامه نشست دکتر خیری به تبیین مبانی این بحث و بررسی پاسخ های داده شده افراد مختلف به این سوال پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن خیری با بیان اینکه در فلسفه اجتماعی این پرسش همواره مطرح است که آیا تکلیف متوجه فرد است یا جامعه افزود: بر مبنای حکمت صدرایی هیچکدام از ماهیت فرد و جامعه دارای اصالت نیست بلکه ملاصدرا معتقد است هم فرد در محدوده وجودی خویش و هم جامعه دارای آثار حقیقی است.

وی افزود: با توجه به نظریه کثرت در عین وحدت و وحدت در عین کثرت جامعه، امت و تمدن از گذشته دور تا امروز یک موجود است که یکی از آحاد جامعه در تحقق آن سهیم است.

خیری گفت: از آموزه های اسلامی استفاده می شود که هر یک از اعمال، نیات و افکار انسان دارای صورت، حقیقت و آثاری ملکوتی است.

وی گفت: تاثیرگذاری فرد یا افراد تنها شامل خود او نمی شود بلکه گاهی پهنه اجتماع و حتی تاریخ را درمی نوردد و از این جهت، هویتی واحد برای آن قابل تصور است.

خیری گفت: آدمی تنها متاثر از رفتار خویش نیست بلکه مسایل اطراف و حاشیه نیز تاثیرگذار است مثلا نماز آدمی را از فحشا و منکرات بازداشته و یا غفلت از امر به معروف و نهی از منکر اشرار را بر جامعه مسلط می کند.

 

وی ادامه داد: اقتصاد ربوی اگر چه اقدامی فردی است اما تاثیر اجتماعی گذاشته و منجر به سلب بصیرت و ایستادن در مقابل امام عادل می شود.

خیری گفت: شکل دهنده نظام اجتماعی آرمانی از جمله نظام اجتماعی امام زمان(عج) رفتار انسان‌ها است.

 

 

 

انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1990
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما