نسخه آزمایشی
نشست
مطالعه تطبیقی روحانیت مسیحی و شیعی به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا)، نشست علمی «مطالعه تطبیقی سازمان و نهاد روحانیت شیعی و مسیحیت(واتیکان)» از سوی مرکز مطالعات فرهنگی- اجتماعی و با همکاری اداره همکاری های علمی پژوهشی در سالن کنفرانس مرکز همایش های دفتر تبلیعات اسلامی برگزار شد. گزارشی از این نشست علمی که توسط جناب آقای محمد علی بهشتی، کارشناس پژوهش گروه مطالعات روحانیت این مرکز تهیه شده است که نظر فرهیخته گان محترم را به مطالعه آن جلب می کنیم.

در آغاز جلسه دکتر سید حسین فخر زارع، دبیر علمی جلسه، ضمن ارائه رزومه و سوابق درخشان علمی و اخلاقی دکتر علی الشیخ، بیان کردند: ایشان در حوزه‌های متنوع علمی همچون فلسفه، تاریخ ادیان، علوم اجتماعی و تاریخ و فلسفه غرب، صاحب‌نظر بوده و همچنین به چندین زبان بین‌المللی مسلط می‌باشند. سپس دبیر علمی نشست، پیرامون روند شکل‌گیری پروژه در گروه مطالعات روحانیت توضیحاتی ارائه کردند.

در ادامه نشست جناب آقای دکتر علی ‌الشیخ، سخنان خود را آغاز کرد. وی ابتدا درباره گفتگوی ادیان بیان داشت: مناسبت است که پیروان ادیان مختلف برای گفتگو با یکدیگر، تنها یکی از دو راهِ مسائل اخلاق و معنوی و یا مسائل سازمانی و ساختاری را برگزینند چرا که گفتگو در سایر زمینه‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی سپس در پاسخ به سؤال دکتر فخر زارع، در خصوص دلیل تمایل‌اش به انجام این تحقیق،‌ گفت: دلیل اینجانب در عین حال که شخصی بوده است، غیرشخصی هم بوده است. بنده چون در خانواده‌ای از روحانیون مسیحی متولد شدم و خود نیز مسیحی بوده و سپس به دین اسلام و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام مشرف شدم، این موضوع را انتخاب کردم. همچنین با توجه به اینکه مذهب کاتولیک، بزرگ‌ترین مذهب در جهان است و از میان بیش از 2 میلیارد مسیحی، 1 میلیارد و 250 میلیون نفر از آنها پیرو مذهب کاتولیک هستند؛ بنده این موضوع را انتخاب کردم. همچنین امروز، کارکرد مذهب کاتولیک بسیار فراتر از یک مذهب معمولی است و این مذهب در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی در جهان بسیار تأثیرگذار است. از دیگر دلایل انتخاب این موضوع مشابهت فراوان میان مذهب تشیع و مذهب کاتولیک است،‌ چرا که هر دو مذهب به موضوع جانشینی و وصایت اعتقاد دارند. در مذهب کاتولیک، وصایتِ پتروس از مسیح علیه‌السلام و در مذهب تشیع، وصایتِ علی علیه‌السلام از پیامبر اسلام، صلی‌الله علیه و آله. به طوری که کلیسای رُم (واتیکان) که محل دفن پتروس است امروزه بیش از اورشلیم (بیت‌المقدس) که محل تولد و عروج مسیح علیه‌السلام است مرکزیت داشته و رهبری مذهب کاتولیک را بر عهده دارد.

دکتر الشیخ درباره گفتگوی ادیان نیز اظهار کرد: متأسفانه در بحث گفتگوی ادیان، یکی از مشکلات ما بحث فقهیِ نجاستِ کفار است که آنان با اطلاع از این امر، این را توهین به خود تلقی نموده و اصولاً هیچ گفتگویی بین ما آغاز نمی‌شود.

نویسنده کتاب «مطالعه تطبیقی سازمان و نهاد روحانیت کاتولیک و تشیع» در مورد علل گسترش و توسعه مذهب کاتولیک عنوان کرد: مسیحی‌شدن امپراطور روم در سال 381 میلادی و حکم وی به قتل و یا زندان تمامی کسانی که از مسیحی‌شدن سر باز زنند، نقطه آغاز توسعه مذهب کاتولیک بود. به‌طوری که در اندک زمانی، نیمی از مردم آنزمان کره زمین به دستور امپراطوری که دو سومِ کره زمین را در اختیار داشت، مسیحی شدند.

وی ادامه داد: علمای مسیحی با استفاده از حمایت امپراطور، عهد جدید را به عهد قدیم اضافه نمودند و مذهب کاتولیک از یک مذهب زیرزمینی با پیروانی همیشه فراری (مانند اصحاب کهف،) به بزرگترین مذهبِ جهان تبدیل شد. پس از چندین قرن و پس از سقوط رُم توسط بربرها، کلیسای قسطنطنیه (استانبول فعلی)، جانشینِ کلیسای رم شد اما پس از بازسازی رم، بار دیگر مرکزیت و رهبری به رم بازگشت.

دکتر علی الشیخ در ادامه صحبت‌های خود وارد بحث معرفی سازمان و نهاد روحانیت کاتولیک شد. وی در اولین مورد به درجات روحانیت این مذهب اشاره کرد و گفت: روحانیت کاتولیک دارای سه درجه رسمی است که این درجات در انجیل آمده است، از قبلی شمّاس (خادم کلیسا)، کشیش و اسقف. یکی از رموز موفقیت مذهب کاتولیک تعهد کلیه روحانیون این مذهب در هنگام آغاز به کار مبنی بر اطاعات بی‌چون و چرا از درجات مافوق خود است و سرپیچی از دستورات روحانی‌ای که رتبه بالاتری دارد در دادگاه متعدد محلی و مرکزیِ مذهب واتیکان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه داد: یکی دیگر از نقاط قوت مذهب کاتولیک، تجمیع و برنامه‌ریزی اقتصادی است که در کنار زهد و پرهیز روحانیون کاتولیک از ازدواج و هرگونه مالکیت، و همچنین فراروانی موقوفاتِ در اختیار کلیسا؛ باعث جذابیتِ این مذهب شده است. در مذهب کاتولیک، وجوب تبلیغ در هیچ حالتی از شخص برداشته نشده و در صورت عذر، پرداخت هزینه تبلیغ به کلیسا وجوب پیدا می‌کند.

مسئله دیگری که دکتر علی الشیخ در رابطه با سازمان روحانیت کاتولیک به آن اشاره کرد، نظام تبلیغی این مذهب بود. وی در این رابطه اظهار داشت: در نظام تبلیغی کاتولیک تبشیر جایگاه ویژه‌ای دارد و همچنان در حال گسترش است. تبلیغ تبشیری، شامل تأسیس مهدهای کودک، مدارس، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها در مناطق مختلف جهان و تبلیغ غیرمستقیم اصول مذهب کاتولیک و مفاهیم انجیل است.

وی همچنین به رابطه دین و سیاست در این مذهب اشاره نمود و گفت: مسأله رابطه دین و سیاست در مذهب کاتولیک، دارای ریشه‌های تاریخی است. در گذشته و در قرون وسطی به علت قدرت مطلق و نامحدود کلیسا و سوءاستفاده‌های فراوان که کلیسا از این قدرت انجام داد، مخالفت‌های مردمی رخ داد که امروزه منجر به عدم‌دخالت پاپ در هرگونه مسأله سیاسی شده است.

دکتر علی الشیخ در پایان به جانشینی حضرت مسیح در مذه کاتولیک اشاره و خاطر نشان کرد: مسأله عصمت پاپ، به عنوان جانشینی پتروس که وی نیز جانشین مسیح علیه‌السلام بوده است، از الزامات مذهب کاتولیک می‌باشد که در کنار وحدت مصداقی ذات و صفات خداوند متعال (تثلیث) از دیگر ویژگی‌های مکتب کاتولیک است.

 

انتهای پیام/ 115

منبع: اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا)
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1852
 
logo-samandehi
نقشه
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما