نسخه آزمایشی
قرآن و تمدن 7

قرآن و تمدن 2

قرآن و تمدن

قرآن و تمدن4

قرآن و تمدن 5
هم اندیشی هم اندیشی تخصصی مطالعات قرآن و تمدن برگزار شد هم اندیشی تخصصی «مطالعات قرآن و تمدن» با همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سه شنبه مورخ 95/04/01 با حضور اساتید حجج اسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی، دکتر عبدالکریم بهجت پور و دکتر محمد علی مهدوی راد به عنوان سخنران و دکتر حبیب الله بابایی به عنوان دبیرعلمی در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.


در این هم‌اندیشی اساتید مهدوی‌راد، سبحانی، و بهجت‌پور سخنرانی کردند و اساتید حاضر آقایان الویری، میرزایی، بادکوبه، پیروزمند، بیات و دیگر فضلا به طرح ایده‌ها و ملاحظات خود پرداختند.

استاد محمدتقی سبحانی بر سه‌ لایه و سه‌گونه تفسیر استنباطی (معطوف به متن)، استنتاجی (معطوف به پرسش‌ها)، و استطباقی (معطوف بر عینیت‌ها و واقعیات) اشاره کرده و تفاوت‌های هریک را در سه شاخص دلالت، معنا، و محوریت متن، پرسش، یا عین، معلوم کرده و سپس تفسیر تمدنی از قرآن را در هر سه لایه تفسیری معنا نمودند و بر تفسیر نوع سوم در رویکرد تمدنی تاکید کردند.

جناب استاد مهدوی‌راد با تأکید بر فرازمانی و فرامکانی بودن قرآن، نقطه عزیمت نگاه تمدنی به قرآن را توسعه معنایی در قرآن و امکان استفاده لفظ در اکثر از معنا بیان کردند. در همین رویکرد ایشان، خروج از سیاق و قالب در عین تحفظ بر قالب سیاق و کشف روح معنا را در رویکرد تمدنی لازم و مهم دانستند.

جناب استاد بهجت‌پور هم با تفکیک ظرفیت‌های تمدنی قرآن از روش‌های تفسیر تمدنی، اولاً قرآن را هم به جهت تاریخی و هم به لحاظ محتوایی، تمدنی و تمدن‌ساز دانستند. ثانیاً بر بحث جری و تطبیق به مثابه یکی از ظرفیت‌های مباحث تمدنی در مطالعات قرآنی اشاره کردند و در نهایت با تأکید بر تدریجی‌بودن نزول قرآن، سیر نزول تدریجی قرآن را حاوی ریزترین و دقیق‌ترین عناصر نظام‌مند تمدنی معرفی کردند که با توجه به آن ترکیب آموزه‌های اجتماعی پراکنده در قرآن و تبدیل آن به نظام‌واره ممکن می شود.

آنچه در این نشست تخصصی رخ داد طرح مسئله قرآن و تمدن از سه منظر نسبتا متفاوت بود که تأملات جمعی و نخبگانی را در این موضوع موجب گردید.

در عین حال پرسش‌های فراوانی هم در مورد رابطه متن و عینیت، ملاک و میزان تفسیر تمدنی، و مبانی و روش‌های فهم و تفسیر تمدنی از قرآن باقی ماند که سلسله نشست‌های آتی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی بر آن تمرکز خواهد کرد تا بلکه زمینه‌های مطالعات نوین قرآنی با تأکید بر مقولات اجتماعی و تمدنی توسعه و تعمیق پیدا بکند.

منبع: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی
کلمات کليدي
قرآن, تمدن, تفسیر, روش شناسی, محمدتقی سبحانی, عبدالکریم بهجت پور, محمدعلی مهدوی راد, حبیب الله بابایی, پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی, مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط
صورت بندی مفهوم امت اسلامی بر اساس المیزان؛ مدلی برای تحلیل تمدنی مناسبات جهان اسلام برگزار می شود
کتاب پیش درآمدی بر سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی به چاپ و نشر رسید
کرسی‌های کارگروه «فرایند تمدنی در تجربۀ جمهور اسلامی» برگزار شد
نشست علمی «قرائت فرهنگی قرآن» برگزار می شود
  • 1396/3/16 سه‌شنبه نشست علمی «قرائت فرهنگی قرآن» برگزار می شود
    پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): نشست علمی «قرائت فرهنگی قرآن» به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی و با همکاری اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود
معیارهای تحلیل دولت با رویکرد تمدن نوین اسلامی

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 3109
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما