نسخه آزمایشی
2
راهبرد فرهنگی، اجتماعی شماره 2 «شیعه در فضای سایبر» راهبرد فرهنگی، اجتماعی پژوهشی است مسأله‌محور که جهت تبیین و و ارایه راهکار و راهبرد در حوزه‌های سیاست‌گذاری و اجرا، تهیه و در اختیار مدیران و صاحب‌نظران قرار می‌گیرد. این نوع گزارش پژوهشی در عین اختصار، تصویری گویا، صریح و عمیق از موضوع و مسأله‌ای محوری و کلیدی در جامعه را مطرح می‌کند.
مشخصات چاپی
مؤلف: عیسی جهانگیر  سال نشر: 1387 قطع اثر: وزیری
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شمارگان: 500 تعداد صفحه: 40
 
معرفی اثر
 

دستاوردهای نوین بشری، خاصه تولد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در دو دهه اخیر بسیاری از چارچوب‌ها و مرزهای قدیمی علمی را در نوردیده و با ظهور اینترنت و شکل‌گیری فضای سایبر به اوج خود رسیده است. فضای سایبر، فرصت‌ها و نیز چالش‌هایی را برای کارکرد و سامان دین انترنتی پیش‌روی می‌نهد.
گزارش راهبردی «شیعه در فضای سایبر» به قلم دکتر عیسی جهانگیر توسط مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی به چاپ رسیده و حضور ده‌ساله شیعه در فضای سایبر را واکاوی کرده است. تاریخچه شکل‌گیری فضای سایبر شیعی؛ مبانی نظری و اهداف حضور شیعه در فضای سایبر و بررسی میزان موفقیت در دستیابی به این اهداف؛ طیف‌بندی و گونه‌شناسی حضور شیعیان بر اساس نهادها؛ زبان؛ اطلاعات و ارائه تصویری جامع بر اساس تحلیل عملکرد و آسیب‌شناسی این حضور، از جمله مسائلی است که به صورت موجز بررسی شده است. که البته یک یا چند مورد از آنها را می‌توان موضوع یک پژوهش مستقل قرار گیرد. این گزارش راهبردی در قالب مطالعه‌ای بین‌رشته‌ای (جامعه‌شناسی، وب‌شناسی و علوم ارتباطات)، خواهد کوشید که اولاً: با واکاوی مفهومی فضای سایبر شیعی در ایران، تصویر روشنی از این پدیده به دست دهد، و ثانیاً: با تکیه بر رویکرد نظری خاص موج‌های تحول فضای سایبر شیعی ایران را بررسی کرده کرده و راهبردهایی برای رسانش مذهبی مطلوب ارائه دهد.
از جمله مباحث مفید و دقیق مطروحه، موج‌های تحول فضای سایبر شیعی در ایران شامل امواجِ متن‌محور، نهادمحور، مناسک‌محور، مواجهه محور، گفتگومحور، اجتماع‌محور و سرانجام آموزش محور می‌باشد. در پایان، پیشنهاداتی همچون اهتمام به محتوای فضای سایبر شیعی؛ اهتمام به ابعاد ارتباطی و تعاملی؛ اهتمام به رویکرد اجتماع‌محور و توجه به ابعاد بین‌المللی فضای سایبر اسلامی؛ ارائه گردیده است.
 

 
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1727
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما