مشخصات چاپی
مؤلف: حسین گودرزی |
سال نشر: 1387 |
قطع اثر: وزیری |
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی |
شمارگان: 500 |
تعداد صفحه: 20 |
معرفی اثر
سنجش نگرش مخاطبان و قشرها و گروههای هدف، لازمه برنامهریزی و سیاستگزاری واقعنگر در هر سازمان و مجموعه به حساب میآید. به عبارت دیگر، شکلگیری روابط متقابل موفق، در گرو شناخت متقابل نیازها، انتظارات، فضا و شرایطی است که برنامهها و رفتارهای سازمانی، در درون آن در اشکال مختلف، شکل میگیرد. پژوهشکده مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی؛ با اذعان به ضرورت نیازسنجی از نیازهای شرعی و دینی مردم، مجموعه پرسشهای به عمل آمده از مرکز ملی پاسخگویی به پرسشهای شرعی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) را محور بررسی خود انتخاب و کاوش حاضر را به قلم دکتر حسین گودرزی، به عنوان نتیجه این بررسی منتشر کرده است.
در این گزارش راهبردی، بیشترین زیرگروههای هر یک از موضوعات 21گانه که بالاترین فراوانی را در پرسشهای مردم داشتهاند، استخراج و نسبت آنها با همدیگر مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد سؤالات مردم به ترتیب در خصوصِ موضوعات 21گانه احکام، کلام، اخلاق، تربیت و روانشناسی، قرآنشناسی، فرهنگ و مسائل اجتماعی، تاریخ، اندیشه سیاسی، مهدویت، زنان، حدیثشناسی، کتابشناسی، مذاهب، کلام جدید، ادیان؛ شخصیتهای مذهبی، عرفان و تصوف، حقوق، فلسفه، معرفتشناسی، اقتصاد و اصول بوده است. همچنین در این گزارش به تفصیل، در مورد تنوع موضوعات مختلف مربوط به هر کدام از عناوین 21گانه فوق بحث شده است. برای مثال بیشترین فراوانی پرسش موضوعی مرتبط با احکام شرعی، مسئله خمس بوده است که نشان میدهد ابهام و سؤال در این باره در جامعه در رتبه اول مباحث فقهی قرار دارد. مراتب دوم و سوم سؤالات فقهی هم احکام تقلید و واجبات نماز است.
در پایان این گزارش، 14 پیشنهاد راهبردی ارائه شده است که میتواند در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای فرهنگی و دینی مورد استفاده مدیران و دغدغهمندان علاقمند قرار گیرد.