نسخه آزمایشی
کتاب دینی
کتاب بررسی تحلیلی نشر کتاب دینی در ایران کتاب بررسی تحلیلی نشر کتاب دینی در ایران به همت مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1394 به چاپ رسیده است.

مشخصات چاپی
 
مؤلف: دکتر حسین گودرزی سال نشر:1394 قطع اثر: وزیری قیمت: 110000 ریال
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شمارگان: 500 تعداد صفحه: 184 شماره کتابشناسی ملی: 3849364
رده‌بندی کنگره: ـــــــــــــــــــــــــ رده‌بندی دیویی: ــــــــــ شماره شابک: 978-600-195-211-1
 
فصل‌های کتاب
 
فصل اول: نشر کتاب در ایران تا سال 1357
فصل دوم: نشر کتاب دینی در ایران از 1300 تا 1357
فصل سوم: نشر کتاب دینی پس از انقلاب اسلامی (1357 ـ 1390)
فصل چهارم: تحلیل وضعیت، نتیجه‌گیری، مشکلات و موانع، راه‌کارها و پیشنهادها
فصل پنجم: بررسی وضعیت شاخص‌های کیفی پایان‌نامه‌های برتر دینی در ایران
 
معرفی اثر
کتاب، رسانه‌ای مکتوب و پرسابقه در زندگی بشر است و با این حال، نگارش سیر تحول نشر کتاب در دوره‌های طولانی و جوامع گوناگون، کمتر مورد توجه بوده و به طور مستقل آثار انگشت‌شماری در این باره تولید شده است. در موضوع نشر کتاب دینی به‌ویژه در حوزه نشر اسلام در ایران تنها یک کتاب و چند مقاله دیده می‌شود. اثر حاضر، با توجه به این مهم سامان یافته است. این اثر با عنوان «بررسی تحلیلی نشر کتاب دینی در ایران» به قلم دکتر حسین گودرزی نگارش یافته است.
قلمرو بررسی این کتاب، روندپژوهی و آسیب‌شناسی نشر کتاب اسلامی در ایران معاصر است، ولی در فصل نخست، تصویری اجمالی از نشر کتاب در جهان و ایران در شش مرحله ترسیم کرده است. فصل‌های دیگر کتاب به پیشینه نشر کتاب اسلامی در ایران معاصر پرداخته است. مباحث این فصل‌ها شامل ارائه آماری از این رده نشر در میان رده‌های دیگر نشر کتاب در سده اخیر و مشکلات آن، بررسی مفصل وضعیت نشر کتاب دینی پس از انقلاب اسلامی در بخش‌های گوناگون و تحلیل و بررسی فرصت‌ها و آسیب‌شناسی این رسانه در حوزه نشر معارف اسلامی است.
در فصل اول، نشر کتاب در ایران تا سال 1357 و در فصل دوم، نشر کتاب دینی در ایران از 1300 تا 1357 مورد بررسی واقع شده است. فصل سوم، به بررسی کتب دینی پس از انقلاب اسلامی و روند آن؛ شامل نسبت کتاب‌های تألیف به ترجمه، کتاب‌های رده دین، کتاب‌های رده اسلام، کتاب‌های قرآنی، حدیثی، فقهی، اصولی، کلام و عقاید و دیگر علوم اسلامی می‌پردازد. در فصل چهارم، تحلیل وضعیت و نتیجه‌گیری، مشکلات و موانع و راه‌کارها و پیشنهاداتی در مورد خلأهای پژوهشی و موانع بالابردن کیفیت کتاب‌ها در حوزه‌ها و عرصه‌های گوناگون مورد بحث قرار گرفته است. فصل پنجم و آخرین فصل نیز به بررسی وضعیت شاخص‌های کیفی پایان‌نامه‌های برتر دینی در ایران، شامل یافته‌های توصیفی و یافته‌های استنباطی تحقیق پرداخته و سپس به جمع‌بندی و ارائه پیشنهادات می‌پردازد.
در نگارش این اثر، با مراجعه به منابع معتبر، گزارش‌های آماری متنوعی تهیه و ضمن تحلیل آنها، راهکارهای اصلاحی برای بهبود وضعیت موجود ارائه شده است. بخش پایانی کتاب، خلاصه پژوهشی است که مولف به تحلیل وضعیت رساله‌های دکتری در حوزه معارف اسلامی و سطح چهار حوزه‌های علمیه کشور پرداخته است که برجسته‌ترین آثار پژوهشی تولید و منتشرشده در قالب کتاب اسلامی به شمار می‌روند. در مجموع، این اثر پژوهشی، با ارائه‌ روند تاریخی وضعیت نشر کتاب دینی (اسلامی)، ضمن تحلیل و آسیب‌شناسی این روند، راهکارهای ترویجی و اصلاحی معطوف به وضعیت موجود را با هدف بهره‌برداری پژوهشگران و دست‌اندرکاران امور فرهنگی و دینی و علاقه‌مندان به نشر کتاب دینی ارائه کرده است.
مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در راستای حیات و بالندگی دانش اجتماعی اسلامی، و با درک ضرورت ورود به مباحث روندپژوهی کتاب، این اثر با به جامعه علمی تقدیم می‌کند. امید است این تلاش‌ها، موجبات رشد و تعالی مطالعات اسلامی در زمینه کتاب‌شناسی را فراهم نموده و مورد توجه دانش‌وران عرصه علوم اسلامی قرار گیرد.
 

 
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2314
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما