نسخه آزمایشی
بررسي تطبيقي نظريه جامعه شناختي پديدار شناسي آلفرد شوتس با مباني نظري اسلام
مقاله دكتر سيد حسين فخرزارع: بررسي تطبيقي نظريه جامعه شناختي پديدار شناسي آلفرد شوتس با مباني نظري اسلام
انتشار مقاله ای از دکترسید حسین فخرزارع مدیر گروه مطالعات بنیادی مرکز مطالعات با عنوان: بررسی تطبیقی نظریه جامعه شناختی پدیدار شناسی آلفرد شوتس با مبانی نظری اسلام درچکیده این مقاله می‌خوانیم: نظریه و روش پدیدارشناسی، در پی بحران‌های فلسفی در غرب توسط ادموند هوسرل پدید آمد.

دکتر سیدحسین فخرزارع وی که بر آگاهی و کنش و الزام‌های فرهنگی تأکید داشت در تلاش بود تا خود را از پیش‌فرض‌ها و تبیین‌های رایج رها کرده و شیوه‌ای برای شهود معانی ذاتی ارائه دهد. او در این راستا کوشید تا با به تعلیق درآوردن رویکرد طبیعی که به نظرش سرچشمة کژاندیشی است، به صورتی از آگاهی ناب نائل آید. آلفرد شوتس که دنباله رو این نگاه و روش بود نیز سعی کرد این نظریه را از فلسفه به جامعه شناسی آورد و نوعی پژوهش توصیفی دربارة پدیده‌های بیرونی به صورت غیرتجربی ارائه دهد. مفاهیمی که وی در ادبیات نظریة خود وارد کرد توجه جامعه‌شناسان را به خود معطوف کرد.

این نظریه علیرغم برخی انتقاداتی که به آن وارد است، به برخی دستاوردهای نظری که دراندیشة اسلامی دنبال می‌شود، از جمله تعلیق و در پرانتز گذاشتن جهان طبیعی، تصویر دیالکتیک از فرد و ساختار و...، نزدیک است؛ اما از جهاتی هم تفاوت‌های مبنایی را می‌توان مشاهده کرد.
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2682
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما