نسخه آزمایشی
isca
انقلاب اسلامی و رمز تداوم آن؛ کنکاشی در نگاه آینده نگرانه‌ی شهید مطهری به مقوله‌ی آزاداندیشی ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مقاله «انقلاب اسلامی و رمز تداوم آن؛ کنکاشی در نگاه آینده نگرانه‌ی شهید مطهری به مقوله‌ی آزاداندیشی» به همت آقای حسین احمدی‌منش پژوهشگر مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است، که در اینجا چکیده مقاله مذکور به شرح ذیل می‌باشد.

شهید مطهری از زمره‌ی متفکران و پایه‌گذاران انقلاب اسلامی است که عنایت و اهتمام  ویژه‌ای به موضوع آزاداندیشی نموده و در آثار و مکتوبات خویش به تبیین دیدگاه‌های خود در آن زمینه توجه داشته‌ است. در این نوشتار با رویکردی تحلیلی و بازکاوی آثار ایشان تلاش گردیده است تا اهم نظرات ایشان درباره‌ی شقوق مختلف آزادی اندیشه و تفکر و مباحث مرتبط با آن بازخوانی مجددی شده و ارائه گردد.

 در این مجال اندیشه‌های استاد در خصوص تمایز میان عقیده و تفکر، خلأها و کاستی‌های اعلامیه‌ی حقوق بشر، جایگاه آزادی اندیشه در اسلام، نسبت اندیشه و ایمان در اسلام در قیاس با مسیحیت و انقلاب اسلامی و آزاد اندیشی، به شکل موجز و کوتاه شرح داده شده است.

این مقاله در فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی(شماره 4و5) به چاپ رسیده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

 

انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2284
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما