نسخه آزمایشی
کریمی
نگاهی به مقاله «چیستی فلسفة علوم اجتماعی» ایسکا: مقاله «چیستی فلسفة علوم اجتماعی» که توسط محقق رسمی گروه مطالعات بنیادی و دین پژوهی فرهنگی اجتماعی جناب آقای محمد کاظم کریمی به انجام رسیده، آماده چاپ و انتشار گردید. در مقدمة این مقاله می‌خوانیم:

موضوع اسلامی­سازی علوم انسانی، یکی از مهم­ترین دغدغه­های مجامع و مراکز علمی اسلامی به ویژه در سال­های اخیر بوده است و علوم اجتماعی به لحاظ گستره و تأثیرگذاری عمیقی که بر رفتار اعضای جامعه ایفا می­کنند از جایگاه ممتازی در میان این علوم برخوردار است. از این رو، شناخت و بررسی ماهیت این علوم، زمینه­های شکل­گیری، مبانی و مبادی نظری و شیوه­های تأثیرگذاری آنها از اهمیت ویژه­ای در شرایط کنونی برخوردار است تا از این طریق از یک سو، زمینه برای استفاده از ظرفیت­های آنها به منظور فهم رفتار اعضای جامعه فراهم گردد و از سوی دیگر از آسیب­های آنها در جامعه اسلامی در حد توان جلوگیری به عمل آید.

فلسفه علوم اجتماعی درصدد است تا با شناخت بنیان­های فلسفی و منطق حاکم بر شیوه­های تحلیل پدیده­ها و واقعیت­های اجتماعی، ما را به فهمی عقلانی از این علوم رهنمون سازد. برای رسیدن به چنین فهمی، لازم است در گام نخست نسبت به شناسایی حدود و قلمرو آن و ارزیابی جایگاه معرفتی آن در میان سایر حوزه­های دانشی، وقوف کامل حاصل آید. هم­چنین بیان ربط و نسبت آن با سایر علوم و حوزه­های دانشی هم­عرض می­بایست مورد مطالعه قرار گیرد تا بر اساس آن گام­های بعد با اطمینان بیشتر برداشته شود.

محورهایی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته عبارتند از:

1. مؤلفه­ها و مقومات فلسفه علوم اجتماعی

2. رابطه متقابل فلسفه و علوم اجتماعی

3. تمایز فلسفه علوم اجتماعی از سایر دانش­ها و حوزه­های معرفتی

4. اختصاصات و ممیزات علم الاجتماع اسلامی

 

 

انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 3352
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما