نسخه آزمایشی
نشست 2
نگاهی به مقاله «درآمدی بر الگوی تبلیغات دینی به ‌روش میان‌فردی(سنتی) و نقش نظام‌های تبلیغی در توسعه آن» ایسکا: مقاله «درآمدی بر الگوی تبلیغات دینی به ‌روش میان‌فردی(سنتی) و نقش نظام‌های تبلیغی در توسعه آن» به همت آقای ابراهیم خان محمدی کارشناس ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی و پژوهشگر مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی در همایش حوزه، رسانه و ارتباطات به عنوان مقاله منتخب در دست نشر می باشد. در مقدمه این مقاله می خوانیم:

تبلیغات سنتی که بصورت میان‌فردی و چهره به چهره  صورت می‌گیرد، الگوی غالب تبلیغات دینی در حوزه‌های علمیه و نظام‌های تبلیغی وابسته است. این الگوی تبلیغی، به‌جهت دارا بودن ظرفیتهای بی بدیلی همچون: قدرت معنوی و نفوذ اجتماعی مبلغ، سطح بالای اقناع، ارائه الگوی عملی، مخاطب‌شناسی دقیق، امکان رمز‌گذاری و قالب دهی پیام متناسب با توان ادراکی مخاطب و درگیر‌سازی بیشتر حواس مخاطب و نیز کارکردهای منحصر بفرد؛ ارشادی و تربیتی، آموزشی، اطلاع‌رسانی، انسجام‌بخشی، حتی کارکرد سرگرمی و تفریحی با توفیقات زیادی همراه بوده و الگوی اثربخش و موفقی به شمار می‌آید و هم‌چنان مورد توجه جدی مدیران فرهنگی و متولیان امور تبلیغات دینی است. پیشنهاد راهبردی  این مقاله، در جهت حفظ و ارتقاء اثربخشی،  باز تعریف و توسعه‌ آن الگوست. این مقاله با اقتباس از نظریه عمومی سیستمها با رویکرد کل‌گرایانه به ارکان و عناصر الگوی تبلیغ سنتی، ویژگی‌هایی همچون؛ میزان ارتباط، هماهنگی، وابستگی متقابل و انسجام میان عناصر و هدفمندی را از شاخص‌های توسعه این الگوی ارتباطی دانسته،  وجود هر عامل درونی و بیرونی مخل پیوند و انسجام  میان آنها را بعنوان یک آسیب  و مانع تلقی نموده  و تلاش خواهد نمود با ترسیم و ارائه الگوی ارتباطی آرمانی و مطلوب و تبیین مختصات آن، نقش نهادها و سازمانهای تبلیغی را در تحقق و توسعه‌بخشی به آن الگو را مورد مطالعه و تحلیل قرار دهد.

رویکرد غالب این مقاله در تعریف الگوی تبلیغ دینی، رویکرد درون دینی خواهد بود. به نظر نگارنده بررسی ویژگی‌های ایجابی و سلبی تک تک عناصر تبلیغی از منابع اصیل دینی می‌تواند به تعریف و به‌تبع آن ارائه مدل ارتباطی یا تبلیغی کمک نماید.

بنابراین کوشش شده است با نگاهی هنجاری، با مرجع قرار دادن آموزه‌های وحیانی و سنت و نیز بهره‌گیری از نظریه‌های ارتباطات، ابتدا وضعیت ایده‌ا‌‌ل و مطلوب ترسیم شود، سپس به نقش نظامهای تبلیغی در مهار آسیبها و کاهش فاصله بین وضعیت ایده‌ال و موجود بپردازد. نگارنده معتقد است توسعه الگوی ارتباطی دینی سنتی یا میان‌فردی با تصور صحیحی از وضعیت مطلوب و ایده‌ال و چشم‌اندازی روشن و عاری از ابهام از اهداف این الگو ممکن بوده و تنها منبع برای این منظور، همان آموزه‌های دینی و وحیانی است.

 

 

انتهای پیام/113

 

منبع: ایسکا: (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2865
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما