1
راهبرد فرهنگی، اجتماعی شماره 1 «بررسی وضعیت نشر کتاب‌های دینی در ایران» (سال‌های 1376 تا 1386) راهبرد فرهنگی ـ اجتماعی، پژوهشی است مسأله‌محور که جهت تبیین و ارایه راهکار و راهبرد در حوزه‌های سیاست‌گزاری و اجرا، تهیه و در اختیار مدیران و صاحب‌نظران قرار می‌گیرد. این نوع گزارش پژوهشی در عین اختصار، تصویری گویا، صریح و عمیق از موضوع و مسأله‌ای محوری و کلیدی در جامعه را مطرح می‌کند.
 مشخصات چاپی
مؤلف: دکتر حسین گودرزی سال نشر: 1387 قطع اثر: وزیری
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شمارگان: 500 تعداد صفحه: 30
معرفی اثر
کتاب، به عنوان یک کالای فرهنگی، علی‌رغم وجود رسانه‌هایی همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه و... هنوز به عنوان مهم‌ترین رسانه ارتباطی، جایگاه خود را حفظ کرده و مورد توجه و اهتمام جوامع است. راهبرد «بررسی وضعیت نشر کتاب‌های دینی در ایران (سال‌های 1376 تا 1386)» تحلیلی است خلاصه و گویا از مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی که به قلم دکتر حسین گودرزی نگاشته شده است. در این کتاب با تاریخچه نشر کتاب به عنوان یک کالای صنعتی و رسانه فرهنگی در ایران و جهان، آشنا می‌شویم. تاریخچه نشر در ایران که قدمتی صدساله دارد در این نوشته، به چهار دوره تقسیم شده است:
  1. مقایسه نشر کتاب‌های دینی با نشر کتاب در ایران؛
  1. مقایسه نسبت تألیف و ترجمه کتاب‌های دینی نشریافته به کل نشر کتاب؛
  1. مقایسه نشر کتاب‌های دینی چاپ مجدد با همه کتاب‌های انتشاریافته؛
  1. مقایسه نسبت متوسط صفحه کتاب‌های دینی منتشرشده به همه نشر کتاب‌ها؛
همچنین از دیگر موضوعات بررسی‌شده بین سال‌های 1376 تا 1386، می‌توان به این موارد اشاره کرد:
  • مقایسه نسبت شمارگان کتاب‌های دینی منتشرشده به کل نشر کتاب در کشور؛
  • مقایسه نشر کتاب‌های دینی اسلام با سایر ادیان؛ و مقایسه میزان سهم موضوعات نه‌گانه «دین اسلام»، «تاریخ اسلام»،‌ »قرآن»، «کلام»، «آداب و رسوم زندگی اسلام»، «فقه و اصول»، «اخلاق اسلامی»، «حدیث» و «تصوف و عرفان» از کتاب‌های منتشرشده در کل کشور.به طور خلاصه در این کتابچه، تجزیه و تحلیل آماری و جداول مربوط به وضعیت نشر کتاب‌های دینی، برخی واقعیت‌های حاکم بر نشر این حوزه را روشن کرده و نکاتی یادآور می‌شود.
    پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با درک ضرورت ورود به مباحث روندشناسی و روندپژوهیِ چاپ کتاب در کشور و مطابق با نیاز امروز جوامع، این اثر را به جامعه علمی تقدیم می‌کند.امید است این کتاب زمینه‌های رشد و تعالی مطالعات اسلامی در زمینه پژوهش‌های اسلامی را فراهم نموده و مورد توجه دانش‌وران و دغدغه‌مندان عرصه علوم اسلامی قرار گیرد.
     
منبع: مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی
 
امتیاز دهی
 
 


آخرین به روزرسانی:
تعداد بازديد اين صفحه: 1596
مطالب مرتبط پربازدیدترین اخبار

ALI

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می‌باشد
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما