مشخصات چاپی
مؤلف: دکتر حسین گودرزی |
سال نشر: 1387 |
قطع اثر: وزیری |
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی |
شمارگان: 500 |
تعداد صفحه: 30 |
معرفی اثر
کتاب، به عنوان یک کالای فرهنگی، علیرغم وجود رسانههایی همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه و... هنوز به عنوان مهمترین رسانه ارتباطی، جایگاه خود را حفظ کرده و مورد توجه و اهتمام جوامع است. راهبرد «بررسی وضعیت نشر کتابهای دینی در ایران (سالهای 1376 تا 1386)» تحلیلی است خلاصه و گویا از مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی که به قلم دکتر حسین گودرزی نگاشته شده است. در این کتاب با تاریخچه نشر کتاب به عنوان یک کالای صنعتی و رسانه فرهنگی در ایران و جهان، آشنا میشویم. تاریخچه نشر در ایران که قدمتی صدساله دارد در این نوشته، به چهار دوره تقسیم شده است:
- مقایسه نشر کتابهای دینی با نشر کتاب در ایران؛
- مقایسه نسبت تألیف و ترجمه کتابهای دینی نشریافته به کل نشر کتاب؛
- مقایسه نشر کتابهای دینی چاپ مجدد با همه کتابهای انتشاریافته؛
- مقایسه نسبت متوسط صفحه کتابهای دینی منتشرشده به همه نشر کتابها؛
همچنین از دیگر موضوعات بررسیشده بین سالهای 1376 تا 1386، میتوان به این موارد اشاره کرد:
- مقایسه نسبت شمارگان کتابهای دینی منتشرشده به کل نشر کتاب در کشور؛
- مقایسه نشر کتابهای دینی اسلام با سایر ادیان؛ و مقایسه میزان سهم موضوعات نهگانه «دین اسلام»، «تاریخ اسلام»، »قرآن»، «کلام»، «آداب و رسوم زندگی اسلام»، «فقه و اصول»، «اخلاق اسلامی»، «حدیث» و «تصوف و عرفان» از کتابهای منتشرشده در کل کشور.به طور خلاصه در این کتابچه، تجزیه و تحلیل آماری و جداول مربوط به وضعیت نشر کتابهای دینی، برخی واقعیتهای حاکم بر نشر این حوزه را روشن کرده و نکاتی یادآور میشود.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با درک ضرورت ورود به مباحث روندشناسی و روندپژوهیِ چاپ کتاب در کشور و مطابق با نیاز امروز جوامع، این اثر را به جامعه علمی تقدیم میکند.امید است این کتاب زمینههای رشد و تعالی مطالعات اسلامی در زمینه پژوهشهای اسلامی را فراهم نموده و مورد توجه دانشوران و دغدغهمندان عرصه علوم اسلامی قرار گیرد.