4
راهبرد فرهنگی اجتماعی شماره 4 «بررسی ابعاد تعاملی و توجه به مخاطب در پایگاه بلاغ» راهبرد فرهنگی اجتماعی، پژوهشی است مسأله‌محور که جهت تبیین و ارایه راهکار و راهبرد در حوزه‌های سیاست‌گزاری و اجرا، تهیه و در اختیار مدیران و صاحب‌نظران قرار می‌گیرد. این نوع گزارش پژوهشی در عین اختصار، تصویری گویا، صریح و عمیق از موضوع و مسأله‌ای محوری و کلیدی در جامعه را مطرح می‌کند.
 
مشخصات چاپی
مؤلف: عیسی جهانگیر سال نشر: 1388 قطع اثر: وزیری
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شمارگان: 500 تعداد صفحه: 40
 
معرفی اثر
راهبرد فرهنگی اجتماعی، پژوهشی است مسأله‌محور که جهت تبیین و ارایه راهکار و راهبرد در حوزه‌های سیاست‌گزاری و اجرا، تهیه و در اختیار مدیران و صاحب‌نظران قرار می‌گیرد. این نوع گزارش پژوهشی در عین اختصار، تصویری گویا، صریح و عمیق از موضوع و مسأله‌ای محوری و کلیدی در جامعه را مطرح می‌کند.

تعامل و ارتباط، با همه تعاریفی که از آنها شده، از انگیزه‌های اصلی گسترش وسایل ارتباط جمعی بوده است. در این میان، آن‌چه اینترنت را که امروزه لقب رسانه جدید به خود گرفته است از سایر وسایل ارتباط جمعی متمایز می‌سازد؛ به ویژگی دوطرفه‌بودن و تعاملی‌بودن این رسانه باز می‌گردد. نوشتار حاضر می‌کوشد با توجه به نظام عقیدتی حاکم بر رسانش اسلامی در چارچوب ره‌یافت الهی ـ اجتماعی؛ ابعاد تعاملی و ارتباط با مخاطب را در سایت «بلاغ» بررسی کرده و راه‌کارهایی برای برون‌رفت از چالش‌های روبه‌رو در این زمینه ارائه دهد. سایت بلاغ یکی از پیشگامان رسانش سایبری، آموزه‌های اسلامی و وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می‌باشد.
از جمله مباحث مندرج در این گزارش راهبردی می‌توان به این موارد اشاره کرد: چیستی و چگونگی تعاملی‌بودن در اینترنت و فضای سایبر؛ انواع تعامل اینترنتی؛ بایدهای تعامل میان کاربران و مسئولان سایت؛ چگونگی پیونددهی میان کاربران سایت و استفاده از تالارهای گفتگو؛ ملزومات تعامل کاربران با سایت، شاملِ ساختار مناسب سایت، سازگاری محتوای سایت با جامعه کاربری و انتظارات و نیازهای آنان، سازگاری ساختار و نمای ظاهری سایت با مخاطبان، ایجاد احساس مشارکت کاربران در تولید و توسعه محتوای سایت، و ایجاد نقشه و راهنمای استفاده از سایت به زبان ساده و همه‌فهم، دسترسی آسان و رصد مستمر میزان بازدید از سایت.
همچنین در ادامه این راهبرد، آشنایی اجمالی با سایت بلاغ، شمای کلی سایت و تقسیم‌بندی محتوای بارگزاری‌شده در این سایت؛ شامل مطالب و مقالاتی درباره پیامبر اسلام و اهل بیت ـ علیهم‌السلام ـ کلام و اعتقادات، فقه و حقوق، اخلاق، عرفان، مناسبت‌ها، اندیشه سیاسی، بازتاب اندیشه، خانواده و اجتماع، کتابخانه، بیانات مقام معظم رهبری، معرفی پایگاه‌های اسلامی، معرفی دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت فرهنگی و تبلیغی ارائه گردیده است.
مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با همت دکتر عیسی جهانگیر؛ در جهت معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های فضای سایبر در راه تبلیغ آموزه‌های درخشان اسلامی و انقلابی، اقدام به ارزیابی و بررسی سایت بلاغ نموده است. برای نیل به این هدف، ابتدا الگویی برای تعامل‌سنجی در فضای سایبر ارائه شده و مطابق با سنجه‌ها و ابزارهای الگوی ارائه‌شده، تعاملی‌بودن و توجه به مخاطب در سایت یاد شده مورد بحث قرار گرفته است.
 

 
 
امتیاز دهی
 
 


آخرین به روزرسانی:
تعداد بازديد اين صفحه: 1802
مطالب مرتبط پربازدیدترین اخبار

ALI

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می‌باشد
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما