راهبرد شماره 5
راهبرد فرهنگی ـ اجتماعی شماره5 «بررسی وضعیت نشریات دینی در ایران (فرصت‌ها و چالش‌ها)» راهبرد فرهنگی اجتماعی، پژوهشی است مسأله‌محور که جهت تبیین و ارایه راهکار و راهبرد در حوزه‌های سیاست‌گزاری و اجرا، تهیه و در اختیار مدیران و صاحب‌نظران قرار می‌گیرد. این نوع گزارش پژوهشی در عین اختصار، تصویری گویا، صریح و عمیق از موضوع و مسأله‌ای محوری و کلیدی در جامعه را مطرح می‌کند.
 
 
مشخصات چاپی
مؤلف: حسین گودرزی سال نشر: 1389 قطع اثر: وزیری
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شمارگان: 500 تعداد صفحه: 30
 
معرفی اثر
مطبوعات در سطوح و انواع مختلف به عنوان کالایی فرهنگی، یکی از فراگیرترین رسانه‌های تولید و تکثیر علوم و عرضه معارف به حساب می‌آیند. در تقسیم‌بندی مطبوعات از معیارهای مختلفی چون سطح علمی و نوع مخاطبان، زمینه‌های فعالیت و... استفاده می‌شود. در این میان، نشریات دینی نوعی خاص از نشریات هستند که شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی با رویکردهای دینی و الهیاتی منتشر می‌کنند. در این راستا در سال 1388 پژوهش «بررسی وضعیت نشریات دینی در ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» توسط مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام گرفت. در این پژوهش کاربردی، 82 نشریه بررسی شده‌اند که معیارهای بررسی وضعیت نشریات دینی، اعتبار علمی نشریه؛ دسترسی و ثبات نشریه؛ مدیریت نشریه؛ رعایت ساختار مقالات؛ کیفیت فنی نشریه؛ وضعیت توزیع می‌باشند.
در این گزارش راهبردی، نشریات دینی به ترتیب دوره نشر، زبان انتشار نشریه، مکان انتشار، روش نشر (شامل روش‌های پژوهش، اطلاع‌رسانی، آموزش و خبری و همچنین درجه علمی سردبیر و اعضای هیأت تحریریه، تعداد مقالات چاپ‌شده در هر شماره، تعداد مخاطبان، داشتن وب، توالی نشریه، رعایت ساختار مقالات و کیفیت فنی) در جداول مربوط معرفی شده‌اند.
در پایان، جمع‌بندی و ارائه نتایج معرفی شده است. از جمله نتایج پژوهش می‌توان به وابستگی دولتی و حکومتیِ اغلب نشریات دینی اشاره کرد. همچنین کیفیت فنی نشریات دینی بسیار پایین ارزیابی شده است. همچنین تمرکز اغلب این نشریات در شهرهای بزرگ از دیگر چالش‌های این امر می‌باشد. امکان دسترسی و عرضه و توزیع نشریات و توالی نشر در این نشریات ضعیف ارزیابی شده است. کیفیت فنی و نیز ساختار علمی مقالات در حد لازم نبوده است.
منبع: مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی
 
امتیاز دهی
 
 


آخرین به روزرسانی:
تعداد بازديد اين صفحه: 1785
مطالب مرتبط پربازدیدترین اخبار

ALI

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می‌باشد
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما