ارزش ها و هنجارها
انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب ارزش‌ها و هنجارهای مطلوب از منظر اسلام را منتشر کرد پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): کتاب ارزش‌ها و هنجارهای مطلوب از منظر اسلام به قلم نصرالله نظری از پژوهشگران مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تابستان 95 از چاپ خارج و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی؛ این کتاب با تکیه بر مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی انجام شده و شیوۀ گرد‌آوری اطلاعات در آن، مبتنی بر تحقیق اسنادی و کتابخانه‌ای است و تحلیل محتوای متون نیز بر اساس تحلیل محتوای کیفی صورت گرفته است. به لحاظ ساختاری نیز در قالب پنج فصل ساماندهی شده است.

عناوین فصول کتاب

«مفهوم‌شناسی»؛ «تبیین نظری ارزش‌های اجتماعی»؛ «مبانی ارزش‌ها و هنجارهای مطلوب»؛ «ویژگی‌های ارزش‌ها و هنجارهای مطلوب» و «فرایندهای هنجارسازی مطلوب»

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم:

از منظر اسلام، گذار انسان از مبدأ به معاد به گو‌نه‌ای تصویر شده که در نهایت به سعادت و قرب الهی بینجامد. در این تصویر، حیات اجتماعی جایگاه رفیع و بسترسازی دارد که زمینه‌های حرکت تکاملی انسان را فراهم می‌سازد. حیاتی که قوام و آثار آن منوط به وجود ارزش‌ها و هنجارهایی است که باید از امکان لازم برای یاری انسان در این مسیر برخوردار باشد.

اینکه ارزش‌ها به عنوان یک امر اعتباری یا واقعی تلقی گردد، تلقی از مطلوبیت و عدم مطلوبیت آنها را نیز متفاوت می‌سازد. ارزش‌ها اگر با واقعیت نسبت داشته باشند و فراتر از یک اعتبار انسانی در نظر گرفته شوند، به این دلیل مطلوب خواهند بود که می‌توان آنها را به وحی و آموزه‌های دینی ارجاع داد و ویژگی‌های آن را نیز از همین طریق شناسایی کرد. بر همین اساس در اثر پیش رو، ویژگی‌های ارزش‌های مطلوب بر اساس آموزه‌های دینی معرفی گردیده و به دنبال آن فرایندهای تبدیل ارزش به هنجار و سپس نهادینه‌سازی هنجارهای مطلوب در سطح تعاملات عاملان اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است.

کتاب ارزش‌ها و هنجارهای مطلوب از منظر اسلام به قلم نصرالله نظری در 5 فصل در شمارگان750 به قیمت 21000 تومان به چاپ رسیده و هم اکنون از طریق انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دسترس علاقه‌مندان می‌باشد.


 
منبع: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 


آخرین به روزرسانی:
تعداد بازديد اين صفحه: 2534
مطالب مرتبط پربازدیدترین اخبار

ALI

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می‌باشد
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما