فخرزارع
مقالات راهبرد جهان اسلام در جهانی سازی جغرافیای معرفتی اسلام به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا)، مقاله ی، اسلام و جهانى­شدن (راهبرد جهان اسلام در جهانی سازی جغرافیای معرفتی اسلام) تالیف دکتر سید حسین فخر زارع، مدیر گروه مطالعات بنیادی مرکز مطالعات فرهنگی- اجتماعی به عنوان اثر برگزیده شانزدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی(ره) انتخاب شده است. به همین مناسب چکیده ای از این مقاله را در اختیار مخاطبان محترم می گذاریم.

جهانی­شدن و جهانی­سازی، از رویدادهای مهمی است که در دهه های اخیر، در تمام عرصه های جوامع امروزی ریشه دوانده و تاکنون توصیف دقیق و جامعی از تمام زوایای پیدا و پنهان آن صورت نگرفته است و به رغم آن که ابعاد دقیق این رخداد هنوز به خوبی مشخص نشده؛ اکثر حوزه های فرهنگ، سیاست و اقتصاد جوامع را در چنبره نفوذ خود فرو برده است. آنچه در مواجهه با این جریان سهمگین مهم است، این است که هر جامعه به تناسب فرهنگ و شرایط اجتماعی خود پیامدهای منفی و مثبت آن را به خوبی توصیف و تبیین کرده و ضمن پرهیز از آسیب های آن، برای بهره گیری از فرصت ها و دستاوردهای مثبت آن آماده شود.

این نوع مواجهه، به انضمام استراتژی های مختلف دیگر، در فرهنگ و جامعه ای که هستی شناسی جامعه بر دین و دینداری استوار است قابل ملاحظه بوده و به ویژه درجوامع اسلامی که در منابع و آموزه های گوناگون،  دین اسلام دینی جهانی، جامع و جاودانه معرفی می شود، از اهمیت فوق العاده تری برخوردار است.

اینکه چرا اسلام به عنوان یک نظریه سرآمد، تاکنون کمتر توفیق یافته در سطح جهان استیلای خود را بگسترد و نیز اینکه در طی چه راهبردهای اساسی و مهمی، اسلام خواهد توانست به عنوان یک گفتمان و دالّ برتر مطرح گردد از جمله دغدغه های مهم این نوشتار است.

در واقع پرسش محورى، در این نوشتار، چگونگى و اشکال مختلف استراتژى‏هاى فعال دنیای اسلام در برون رفت از آن مى‏باشد که در حول آن، به پاسخ چند پرسش با اهمیت دیگر نیز پرداخته شده است:

ـ این مفهوم آیا یک پدیده و اقتضاء است یا پروژه‏اى است که از جانب قدرت‏هاى استیلاجو از قبل ساخته و پرداخته شده است؟

ـ در چه آفاقى رو به گسترش است؟ و آیا موجب تقریب فرهنگى و اجتماعى در جوامع گوناگون خواهد شد یا گسیختگی آنها؟

ـ آیا جهانى شدن ایجاد کننده نظم در جهان است یا بر هم زننده آن؟ و اساسا عامل چه تغییراتى است؟

ـ سازگارى دین خصوصا مکتب حیات­بخش اسلام با این جریان به چه میزان است؟

ـ و نهایتا اینکه چرا مکتب اصیل و نجات آفرین اسلام که مشحون از آموزه‏هاى سعادت بخش است کمتر توفیق بروز در سطح کلان به عنوان یک تئورى سرآمد و برتر را در جهان یافته است؟

این سؤالات و جز اینها، نشانگر این است که این یک فرایند پیچیده‏اى است که هر روز به ادبیات آن افزوده مى‏شود و تاکنون نیز حجم ادبیات بسیار زیادى را به خود اختصاص داده است.

در این مقاله سعى شده به پاسخ پرسش‏هاى مطرح شده پرداخته شود و از دو سو مورد بحث قرار گیرد؛ از سویى از جهانى­شدن به عنوان یک چارچوبى مفهومى براى تبیین واقعیت‏هاى جارى جهان به بحث و بررسى در حول آن نشسته و از دیگر سو به عنوان مفهومى که مبین نوعى جهان بینى و اندیشیدن پیرامون جهان بعنوان یک منظومه کلان و بهم پیوسته است آن­را مورد بحث قرار داده است.

اصل این نوشتار در مجموعه مقالات شانزدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی(ره) که از سوی جامعۀالمصطفی العالمیۀ به چاپ رسیده و در آن انتشارات موجود می باشد.

 
انتهای پیام/ 115

منبع: اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا)
کلمات کليدي
جهانی شدن, راهبرد جهان اسلام در جهانی سازی جغرافیای معرفتی اسلام, سید حسین فخر زارع
 
امتیاز دهی
 
 


آخرین به روزرسانی:
تعداد بازديد اين صفحه: 2940
مطالب مرتبط پربازدیدترین اخبار

ALI

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می‌باشد
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما