رسانه ديني و چيستي آن
رسانه ديني و چيستي آن
دکتر سیدحسین شرف الدین چاپ مقاله رسانه دینی و چیستی آن در فصلنامه علمی ـ تخصصی دین و رسانه مرکز پژوهشی های اسلامی صدا و سیما عواملی که به تدریج، زمینه طرح مفاهیم جدید را در حوزه مطالعات دین و رسانه فراهم آورده اند، می توان چنین بر شمرد:
بهره گیری پیوسته رسانه های جمعی مدرن به ویژه رسانه های تصویری همچون تلویزیون، سینما و فیلم از مضمون ها و موضوع های دینی؛ انعکاس دادن مفاهیم، بینش ها، ارزش ها، قواعد، نمادها، نگرش ها، مناسک، آیین ها، رفتارهای دینی در قالب های مختلف رسانه ای و بهره گیری روز افزون مروّجان و مبلغان دین به ویژه ادیان دارای رسالت تبلیغی از این رسانه ها برای ابلاغ و ترویج باورها، ارزش ها و آرمان های خویش.
عنوان عام« دین رسانه ای» معرف گونه اول تعامل، یعنی انعکاس دین و پیام های دینی در قالب های مختلف رسانه است و عنوان کمتر رایجِ «رسانه دینی» تا اندازه ای، معرّف گونه دوم تعامل، یعنی استفاده بیشتر ابزاری دین از رسانه در فرآیند انتقال نمادین خود به ساحت های فرهنگی و شخصیتی است.
در کنار این دو عنوان، در سطح خردتر، گاه از عنوان های دیگری همچون برنامه دینی، ژانر دینی یا معنویف پردازش دینی، روایت دینی و ... نیز یاد می شود. این نوشتار در صدد است تا با مرور دیدگاه ها و آرای تفسیری اهل نظر در بیان چیستی رسانه دینی، ویژگی های این پدیده یا نهاد نوپدید فرهنگی را در قالب مجموعه ای از گزاره های توصیفی صورت بندی کند.
 
امتیاز دهی
 
 


آخرین به روزرسانی:
تعداد بازديد اين صفحه: 1827
مطالب مرتبط پربازدیدترین اخبار

ALI

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می‌باشد
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما