نسخه آزمایشی
هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» 26بهمن1402

هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» 26بهمن1402

هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» 26بهمن1402

هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» 26بهمن1402
هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» 26بهمن1402 هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری کمیسیون فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود:


🗓 زمان: پنج شنبه مورخ 26 بهمن ماه 1402
⌚️ساعت: 9 الی 12
🌏مکان: قم، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن سردار شهید سلیمانی

🌐 لینک حضور مجازی:       dte.bz/scscenter

هم اندیشی فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی به همت پژهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی با حضور اساتید محترم دکتر حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامحسین رحیمی استاد دانشگاه تربیت مدرس و دکتر محمد هادی همایون استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
در این هم اندیشی سه ساعته، ابتدا حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی به عنوان دبیر به ضرورت و مسأله این هم اندیشی اشاره کرد: " بعید است کسی بتواند رابطه تمدن و فرهنگ را انکار کند و حتی پیشرَوی تمدن را در گرو فرهنگ پیشرو نداند. اما پرسش این است که «فرهنگ پیشرو» چیست و مواجهه اش با پرسش های اصلی عرصه فرهنگ مانند انتخاب فرهنگی مردم، حق فرهنگی و ...چگونه است! اساسا فرهنگ در چه وضعیتی می تواند پیشران تمدن اسلامی باشد؟ و در چه وضعیتی، ما را از دستیابی به تمدن ناامید یا خسته خواهد کرد؟! اساتید در این هم اندیشی در کنار یکدیگر درباب این موضوعات و پرسش ها گفتگو و هم اندیشی خواهند کرد."
دکتر محمد هادی همایون به عنوان اولین ارائه دهنده به بیان نظریه خود در باب چگونگی مطالعه تمدن و تأثیر آن بر فرهنگ پرداختند: «در مطالعه تطور تاریخی مفهوم فرهنگ و تمدن نباید در تاریخ غرب بمانیم و اجازه دهیم این واژه ها را آن ها برای ما تعریف کنند. بلکه باید با یک مبنای نظری و قرآنی تمدن را تعریف کنیم. به عبارت دیگر، شاخص های تمدن را نه از تمدن غرب و نه تمدن های اسلامی تاریخی بلکه باید از واقعیت های قرآن و نظری خویش دریافت کنیم. با این توضیح، الگوی تمدنی ما بهشت با تمام توصیفاتی ست که در قرآن آمده است»
دکتر حسن بنیانیان دومین ارائه کننده بوده و بحث خود را پیرامون آسیب شناسی وضعیت سیاستگذاری فرهنگی در ایران امروز ارائه کردند: «بزرگترین مشکل، عدم توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در باید ها و نبایدهای فرهنگی است. از دیگر آسیب ها، تسبط رو به رشد تفکرات لیبرالیستی در نظام مدیریت کشور است. با توجه به تمام علل و عواملی که وضعیت فرهنگی فعلی را رقم زده است، سیاستگذاری فرهنگی امری دشوار شده است»
دکتر غلامحسین رحیمی به عنوان آخرین نفر، از تعریف فرهنگ پیشرو شروع کرده و عوامل اصلی تمدن ساز را تبیین کردند. اهمیت توجه به تاریخ تمدن اسلامی در عصر حاضر و شالوده های تمدن ساز از مهم ترین نکات بیان شده توسط دکتر رحیمی بود.
لازم به ذکر است در این هم اندیشی که اساتید و مخاطبان دیگری حاضر بودند پس از هر ارائه، گفتگو پیرامون اهم مسائل مطروحه انجام شد. در این گفتگو ها علیرغم بیان پرسش ها، ایده های فرهنگی و تمدنی نیز طرح گردید و به هم اندیشی گذاشته شد.
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 26
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي
مجری سایت : شرکت سیگما