نسخه آزمایشی
ویدئو ها
به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی؛ هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» برگزار شد هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری کمیسیون فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روز 26 بهمن 1402 هم اندیشی فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی به همت پژهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی با حضور اساتید محترم دکتر حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامحسین رحیمی استاد دانشگاه تربیت مدرس و دکتر محمد هادی همایون استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

                                                                                                      

در این هم اندیشی سه ساعته، ابتدا حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی به عنوان دبیر به ضرورت و مسأله این هم اندیشی اشاره کرد: " بعید است کسی بتواند رابطه تمدن و فرهنگ را انکار کند و حتی پیشرَوی تمدن را در گرو فرهنگ پیشرو نداند. اما پرسش این است که «فرهنگ پیشرو» چیست و مواجهه اش با پرسش های اصلی عرصه فرهنگ مانند انتخاب فرهنگی مردم، حق فرهنگی و ...چگونه است! اساسا فرهنگ در چه وضعیتی می تواند پیشران تمدن اسلامی باشد؟ و در چه وضعیتی، ما را از دستیابی به تمدن ناامید یا خسته خواهد کرد؟! اساتید در این هم اندیشی در کنار یکدیگر درباب این موضوعات و پرسش ها گفتگو و هم اندیشی خواهند کرد."

دکتر محمد هادی همایون به عنوان اولین ارائه دهنده به بیان نظریه خود در باب چگونگی مطالعه تمدن و تأثیر آن بر فرهنگ پرداختند: «در مطالعه تطور تاریخی مفهوم فرهنگ و تمدن نباید در تاریخ غرب بمانیم و اجازه دهیم این واژه ها را آن ها برای ما تعریف کنند.

منبع: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 

انتصاب حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر احمد اولیائی  به عنوان سرپرست گروه «عدالت اجتماعی»
«گونه شناسی طلاب کنشگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام» منشر شد
دوره کوتاه مدت عدالت جنسیتی
هم اندیشی زنان در آینده تمدنی ما
چه کسانی شاخص‌های عدالت را ایجاد می‌کنند / دیدگاه شهید صدر درباره عدالت اجتماعی
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 133
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما